خطرات جراحی عروق کرونر
نوشته شده توسط : دکتر ستایش

بیماری عروق کرونری قلبی چیست؟

پیوند بای پس عروق کرونر شامل گرفتن یک رگ خونی از قسمت دیگری از بدن (معمولاً قفسه سینه، پا یا بازو) و اتصال آن به شریان کرونر در بالا و زیر ناحیه باریک یا انسداد است.

این رگ خونی جدید به عنوان پیوند شناخته می شود. تعداد گرافت‌های مورد نیاز به شدت بیماری عروق کرونر قلب و تعداد رگ‌های خونی کرونری باریک بستگی دارد.

پیوند بای پس عروق کرونر تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، به این معنی که در طول عمل بیهوش خواهید شد. معمولا بین 3 تا 6 ساعت طول می کشد.

بهبودی پس از جراحی عروق کرونر

اکثر افراد پس از انجام پیوند عروق کرونر باید حدود 6 تا 8 روز در بیمارستان بمانند.

معمولاً حدود 6 تا 8 هفته پس از عمل باید یک قرار ملاقات بعدی داشته باشید.

بهبودی زمان می برد و همه با سرعت های کمی متفاوت بهبود می یابند.

به طور کلی، شما باید بعد از 1 روز روی صندلی بنشینید، بعد از 3 روز راه بروید و بعد از 5 یا 6 روز از پله ها بالا و پایین بروید.

پس از حدود 6 هفته باید بتوانید به بیشتر فعالیت های عادی خود از جمله کار، رانندگی و رابطه جنسی بازگردید. اگر کار بدنی سنگینی دارید، ممکن است لازم باشد مدت بیشتری از کار دور بمانید.

اکثر افراد در عرض 12 هفته بهبودی کامل پیدا می کنند.

خطرات جراحی عروق کرونر

مانند همه انواع جراحی، پیوند بای پس عروق کرونر خطر عوارض دارد.

این موارد معمولاً جزئی و قابل درمان هستند، مانند ضربان قلب نامنظم یا عفونت زخم، اما خطر عوارض جدی مانند سکته مغزی یا حمله قلبی نیز وجود دارد 

بعد از جراحی عروق کرونر

پس از انجام پیوند عروق کرونر، اکثر افراد بهبود قابل توجهی را در علائمی مانند تنگی نفس و درد قفسه سینه تجربه خواهند کرد و خطر حمله قلبی آنها کاهش می یابد.

اما پیوند بای پس عروق کرونر درمانی برای بیماری عروق کرونر قلب نیست.

اگر تغییری در سبک زندگی ایجاد نکنید، مانند رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، شریان های پیوند شده شما نیز در نهایت سفت و باریک می شوند.

گاهی اوقات، پیوند بای پس عروق کرونر ممکن است نیاز به تکرار داشته باشد یا ممکن است نیاز به روشی برای گشاد کردن عروق خود با استفاده از یک بالون کوچک و لوله ای به نام استنت (آنژیوپلاستی کرونر) داشته باشید.

جایگزین جراحی عروق کرونر

آنژیوپلاستی عروق کرونر جایگزین اصلی پیوند بای پس عروق کرونر است.

این یک عمل جراحی کمتر تهاجمی است که در آن یک لوله پلاستیکی طولانی، منعطف و توخالی به نام کاتتر در رگ خونی بازو یا کشاله ران شما قرار می گیرد.

نوک کاتتر تحت اشعه ایکس به شریان هایی که قلب شما را تامین می کنند هدایت می شود، تا جایی که باریک شدن شریان رخ داده است.

سپس یک بالون متصل به کاتتر برای گشاد شدن شریان باد می شود و یک لوله فلزی کوچک به نام استنت اغلب برای کمک به باز نگه داشتن شریان استفاده می شود.

معمولاً بهبودی پس از آنژیوپلاستی کرونری نسبت به پیوند بای پس عروق کرونر زمان کمتری دارد، اما احتمال بیشتری وجود دارد که این روش نیاز به تکرار داشته باشد.

همچنین، اگر چندین شریان کرونری مسدود و باریک شده باشند یا ساختار عروق خونی نزدیک قلب شما غیرطبیعی باشد، ممکن است آنژیوپلاستی عروق کرونر توصیه نشود.

خطرات یا عوارض این روش چیست؟

CABG یک جراحی بزرگ است، به این معنی که برخی از خطرات و عوارض بالقوه وجود دارد. در حالی که بیشتر این خطرات و عوارض قابل اجتناب یا درمان هستند، هنوز درک آنها مهم است. خطرات احتمالی عبارتند از:

ریتم نامنظم قلب (آریتمی). شایع ترین آریتمی بعد از CABG فیبریلاسیون دهلیزی است که باعث افزایش خطر سکته می شود. خوشبختانه، معمولاً فقط یک نگرانی موقتی است.

خون ریزی. این یک خطر برای هر جراحی بزرگ است. برای جلوگیری از این امر، افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند، باید قبل از جراحی، مصرف آنها را (با راهنمایی و نظارت پزشک خود) متوقف کنند.

عفونت ها. یکی دیگر از عوارض احتمالی جراحی عفونت است. هنگامی که عفونت ها در سراسر بدن شما پخش می شوند، می توانند باعث سپسیس شوند که یک واکنش بیش از حد تهدید کننده زندگی سیستم ایمنی شما است.

سپسیس یک اورژانس پزشکی است و داشتن دو یا چند مورد از علائم آن (ضربان قلب سریع، تب، لرز، گیجی، تنفس سریع یا گیجی) باید به اندازه حمله قلبی یا سکته خطرناک در نظر گرفته شود.

خوشبختانه، عفونت های عمده بعد از CABG به لطف مراقبت های جراحی و تکنیک های بهبود یافته نادر است.

گیجی یا هذیان. اینها علائمی مانند بی قراری، مشکل در تفکر واضح، مشکلات حافظه یا رفتار غیرمعمول شخصی (جایی که به نظر می رسد یک فرد متفاوت است) ایجاد می کنند.

مشکلات کلیوی.

سکته.

حمله قلبی.

شما باید طبق توصیه‌های پزشکی پس از عمل به پزشک خود مراجعه کنید. آنها ویزیت های بعدی را برنامه ریزی می کنند تا بتوانند عملکرد قلب شما را بررسی کنند، بخیه ها یا منگنه های باقی مانده را بردارند و مطمئن شوند که زخم های شما به خوبی بهبود می یابند.

در طول بهبودی خود، همچنین باید از راهنمایی های پزشک خود در مورد موارد زیر پیروی کنید:

داروهای خود را مصرف کنید. این یک بخش اساسی از بهبودی شما است و بسیار مهم است که داروها را دقیقاً همانطور که ارائه دهنده شما آنها را تجویز کرده است مصرف کنید.

اگر در مورد نحوه مصرف یا نگهداری داروهای خود سوالی دارید، باید در اسرع وقت این سوالات را از ارائه دهنده خود بپرسید.

به توانبخشی قلب بروید. این برنامه ها می توانند تفاوت بزرگی در بهبودی کلی شما و احساس شما پس از عمل ایجاد کنند.

از آنجا که آنها از نظر پزشکی تحت نظر هستند و توسط متخصصان پزشکی آموزش دیده کار می کنند، آنها همچنین می توانند به تشخیص هر گونه مشکل بالقوه یا علائم هشدار دهنده زودتر کمک کنند.

مراقب سلامت روان خود باشید. افرادی که تحت CABG قرار می گیرند ممکن است مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب یا افسردگی را تجربه کنند.

اینها طبیعی هستند و جای شرمندگی ندارند. صحبت با متخصصان بهداشت روان در مورد این مسائل به همان اندازه مهم است که به یک ارائه دهنده در مورد مشکلات قلبی خود مراجعه کنید.

تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید. اگرچه CABG می تواند جریان خون را بازیابی کند، مسائلی که باعث شده شما به CABG نیاز داشته باشید هنوز هم می تواند دوباره اتفاق بیفتد.

پیروی از راهنمایی های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد بهبود سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی و میزان ورزش، مهم است. بهبود سبک زندگی می تواند به شما کمک کند از عوارض بعدی در آینده جلوگیری کنید.

چه زمانی باید به اورژانس مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر باید فوراً به بیمارستان مراجعه کنید:

  • درد قفسه سینه.
  • مشکل در تنفس.
  • احساس سرگیجه یا سبکی سر.
  • از حال رفتن یا غش کردن.
  • تپش قلب (احساس ناخوشایند ضربان قلب بدون احساس نبض).
  • افتادگی صورت یا ضعف در یک طرف بدن.
  • گفتار نامفهوم یا تحریف شده.
  • داشتن تب یا لرز.
  • ضربان قلب یا تنفس سریع.

بای پس بیماری عروق کرونر جراحی است که می تواند تفاوت زیادی در احساس شما و طول کلی و کیفیت زندگی شما ایجاد کند. همچنین این یک روش بزرگ است و طبیعی است که در مورد انجام این جراحی نگران یا مضطرب باشید.

مشورت با پزشک مهم است زیرا آنها می توانند اطلاعات و منابعی را در اختیار شما قرار دهند که می تواند به شما در درک بهتر آنچه اتفاق می افتد کمک کند.

آنها همچنین می توانند شما را راهنمایی کنند که چه کاری می توانید انجام دهید تا به خودتان کمک کنید تا از عوارض جلوگیری کنید و بهترین نتیجه ممکن را داشته باشید.

درباره دکتر رامین بقایی

دکتر رامین بقایی متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی قلب و عروق (کودکان و بزرگسالان) می‌باشد.

ارتباط با دکتر رامین بقایی

آدرس: تهران – خیابان نلسون ماندلا (جردن)، بالاتر از تقاطع حقانی، خیابان پدیدار، پلاک ۶۲، طبقه سوم، واحد ۳۳

شماره تلفن: ۰۲۱۸۸۶۷۰۳۵۰

ایمیل: info @ dr-baghaei.com

اینستاگرام: dr.ramin.baghaei

 منبع: https://dr-baghaei.com/

 





:: برچسب‌ها: انواع عروق کرونر , Coronary Artery Diseases , ناهنجاری مادرزادی عروق کرونر , علائم بیماری عروق کرونر , متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی قلب و عروق , دکتر رامین بقایی ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 12 خرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: